vrijdag 26 april 2019

Schrijven is een hobby en kost dus geld

Officiële uitgevers zorgen voor productie, marketing en distributie. Door hun lidmaatschap van het Centraal Boekhuis (CB) kunnen zij mijn boek binnen enkele dagen laten bezorgen bij 1500 boekhandels.
Het boekenvak is in Nederland strak georganiseerd. De Vereniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels (VbbB) houdt de touwtjes strak in handen. Alle boekhandels, ook die via internet, zijn gebonden aan een vastgestelde verkoopprijs. Dit verbod op prijsconcurrentie is in de wet vastgelegd.
In andere bedrijfstakken kunnen grote, efficiënte retailers klanten trekken met goedkope aanbiedingen. In de boekensector mogen ze dat niet, vandaar dat er (nog steeds) zoveel lokale boekhandels bestaan. Die kunnen een compleet assortiment bieden, dankzij het CB. De Vereniging heeft dit in 1871 opgericht als Bestelhuis voor den Nederlandschen Boekhandel. Het heeft sindsdien zijn activiteiten uitgebreid en distribueert nu medische artikelen zoals infuuszakjes, injectienaalden en dieetvoeding.

Kleinschalige CB-optie
Mijn researcher wees me op een andere nieuwe CB-activiteit: self publishing. Volgens haar zou dat een interessante optie kunnen zijn voor Leven is niet mijn hobby. Zij berekende met de CB-module dat een boek van 250 pagina’s in een oplage van 200 ongeveer een tientje zou kosten. De roman komt vanzelf in het CB-assortiment en is dan op 1500 plekken te koop.
Vanzelf, maar niet gratis. Onder het Pumbo-contract voor boeken met kleine oplages betaal je voor opslag 160 euro per jaar. Voor de uitlevering rekent het CB 2,06 per boek. Over deze kosten moet je btw betalen – en over de prijs waartegen je het boek aan de boekhandel levert. Ik ga ervan uit dat ik deze btw niet terugkrijg, tenzij ik een eigen bedrijf start.

Rode cijfers
Als je in een boekwinkel de prijzen bekijkt, lijkt het simpel om aan een roman geld over te houden. Voor een roman van 250 pagina’s is 20 euro normaal. Daarvan krijgt de  boekhandelaar echter 7,70 euro (42% van de verkoopprijs exclusief 9 % btw) en de belastingdienst 1,65 euro. Resteert 10,65 euro. Bij productiekosten van een tientje zou dat 65 cent per boek opleveren. Dat is volstrekt onvoldoende om de CB-kosten uit te betalen, die exclusief btw 2,86 euro per boek bedragen.
In deze verkennende berekening zou verkoop van 200 exemplaren van mijn roman mij 442 euro kosten, los van publiciteitsuitgaven en btw op de CB-handling. Als 200 mensen ieder 20 euro neertellen om mijn verhaal te lezen, vind ik schrijven een erg leuke hobby. Een die geld kóst, maar dat is bij alle hobby’s zo.

Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie
)  

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten