vrijdag 12 april 2019

Weersta de zoete lokroep van Boekscout

Er kan bij self publishing veel mis gaan, zo bedacht ik tijdens mijn ochtendlijke fietstochtje met de forenzen. Ik werd zelfs opnieuw boos op Boekscout, hoewel mijn ervaringen daarmee dateren van 2012. In dat jaar verscheen bij Boekscout In de schaduw van de Wolkenkrabber, de literaire thriller van Cécile Sanders en ondergetekende. Boekscout afficheerde zichzelf als laagdrempelige, maar professionele uitgever en doet dat nog steeds. Kwalitatief de evenknie van Querido, Luitingh Sijthoff en Nieuw Amsterdam. Dat circuit had In de schaduw al afgewezen, dus Boekscout was een uitkomst voor ons.          


Balsem voor de ziel
Boekscout kent zijn pappenheimers. Zijn lokroep staat in schril contrast tot de kille toon van de grote uitgevers. “Bij ons kun je met je boek altijd terecht,” verzekert Boekscout de wanhopige auteur, die vreest dat al zijn werk voor niets is geweest. “Je krijgt bij ons de erkenning die je verdient. De kans dat we je manuscript voor onze uitgeverij accepteren is in de praktijk bijzonder groot.” Vooral die laatste zin is sterk, want hij betekent dat Boekscout bepaalde kwaliteitsnormen hanteert. De elders miskende auteur is dus toch een beetje een uitverkorene. Extra reden om zich te koesteren in de balsem voor zijn schraal geworden

artiestenziel.   
Onprofessioneel en onwillig
“Professioneel en zonder kosten,” luidt het motto van Boekscout. Mijn ervaring is dat het bedrijf die beloftes geen van beide nakomt. In ons eerste exemplaar waren titel en auteursnaam op het omslag onleesbaar. Die fout is op ons verzoek kosteloos hersteld. Vervolgens bleken er spelfouten in de tekst te staan. Die zijn verbeterd, maar in de gekuiste versie ontdekten we nieuwe fouten. Voor deze tweede correctieronde bracht Boekscout 35 euro in rekening. Tot onze irritatie stonden in deze editie weer fouten, kennelijk veroorzaakt door hun correctie- en afbreekprogramma. We boden aan om zelf een drukklaar document aan te leveren, maar dat wilde Boekscout niet, het was kennelijk hun eer te na. Er zat weinig anders op dan de typo’s te accepteren.   


Ruzie met de boekhandel     
Mensen kopen alleen een boek als ze weten dat het bestaat. Boekscout leverde als promotiemateriaal een digitaal folderblad dat we aan onze vrienden en bekenden verstuurden. Die mail leverde zo’n twintig verkopen op in de webshop van onze uitgever. In de boekhandel was het boek niet te koop, wegens een conflict met Boekscout. Dat rekende te hoge inkoopprijzen, zodat de boekwinkels niet aan de gebruikelijke 40% marge kwamen. Uiteindelijk hebben we boeken in consignatie gegeven bij de boekhandel in de Amsterdamse Rivierenbuurt, waar het verhaal zich afspeelt. Tot we uit ergernis het contract met Boekscout opzegden, is het daar prima verkocht. De boekhandel heeft op de honderd verkochte exemplaren ook uitstekend verdiend. Wij hebben er geen cent aan overgehouden. Het is mogelijk dat Boekscout zijn leven gebeterd heeft, al wijzen de klachten op schrijvenonline daar niet op. Ik zal in ieder geval niet meer met hen in zee gaan. Liever met Van Gennep, waar ik nog niks van gehoord heb.      

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten