vrijdag 19 april 2019

Te grijs wordt Leven is niet mijn hobby

Net vóór mijn 68-ste verjaardag vond ik een boektitel waarmee ik bij de uitgevers durf aan te komen. Te grijs was een goede werktitel. Ze beschrijft het verhaal: hoofdpersoon Diederik worstelt met het ouder worden en vind zichzelf grijs, te grijs zelfs. Hij werkt op de communicatieafdeling van een bank waar de normen en de logica van het gewone leven met voeten getreden worden: te grijs, te gek voor woorden. De wervende kracht van de oude titel is echter gering.

Vol liefde
Tot lering en vermaak van de lezer zal ik vertellen hoe een zoektocht van vier jaar zo plotseling resultaat had. Afgelopen winter zei een dichtende vriend tegen mij: “ik zou de titel ín het verhaal zoeken”. Een van zijn homo-erotische dichtbundels heet Een mond vol liefde   wat ik geen smakelijke naam vind, maar wel een die de aandacht van een uitgever trekt. Pas deze week leverde het advies een doorbraak op in mijn denken. Ik had in de boekwisselkast bij De Correspondent een omnibus gevonden van J.M. Simmel. Het boek lag de volgende ochtend naast mijn bed en mijn vrouw pakte het op en las hardop de Nederlandse titels van eerder vertaalde romans van de Oostenrijkse bestsellerauteur: Het antwoord kent alleen de wind, Je mag niet huilen, Niemand is een eiland. “Een boektitel kan ook een zin zijn,” concludeerde ze en zette me zo op een nieuw spoor.     
Ontbijt op bed
Terwijl ik de boterhammen uit de keuken haalde kwam de nieuwe titel tot me: Leven is niet mijn hobby. Mijn hoofdpersoon Diederik zegt dit op het zwarte strand van La Gomera, als zijn vrouw Claudia klaagt over zijn continue somberheid en negativiteit. Uit die constatering van haar man trekt Claudia haar conclusie en gaat bij hem weg.
Ik gaf mijn vrouw haar bordje en ging naast haar liggen met het mijne. Ik zweeg over mijn vondst, ik was onzeker en durfde niet te geloven dat ik eindelijk beet had. Pas laat in de middag noemde ik de titel, die een enthousiast onthaal kreeg.    


Clownstranen     
Twee dagen later, op witte donderdag, was ik jarig en dacht na over mijn leven en dat van Johannes Mario Simmel (1924-2009). Hij schreef naast zijn journalistieke werk en zijn filmscenario’s 35 romans (zie foto) waarvan er tot nu toe 83 miljoen verkocht zijn in 30 talen. Had ik Simmel willen zijn, die tot zijn 63-ste als Trivialautor werd weggezet, als Bestseller-Mechaniker, als Fließbandschreiber? Ja, absoluut. Zelfs zonder Simmels upgrade tot serieus schrijver na de publicatie van Doch mit den Clowns kamen die Tränen (1987). Gelezen worden, mensen vermaken, dat is het leukste wat er is.          

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten