vrijdag 25 januari 2019

Uitgever zoeken is voor mij het nieuwe solliciteren

Voor Nescio (De uitvreter, 1911) was de wonderlijkste kerel die hij kende, de man die de Amsterdamse Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond. Ik fiets geregeld door die straat en kan alleen maar beamen dat het hier een zonderling type betreft. Ongeveer net zo vreemd als de man die solliciteren leuk vond. Je verdiept je in een bedrijf, zei hij, je voert interessante gesprekken, dus hij keek tevreden terug op de periode dat hij werkzoekende was. Die positieve blik moet ik me nu ook aanleren, want een manuscript aan de man brengen is hetzelfde als een open sollicitatie. Volgens mijn omgeving ben ik al wat zonderling, maar toch lijkt blij solliciteren ook voor mij een hele klus.


Betaalde hulp
Bij solliciteren voor een baan kun je allerlei hulp krijgen. Datzelfde blijkt te gelden als je wilt  solliciteren voor het uitgeven van je boek. Dat beeld van de schrijver als sollicitant ontleen ik bijvoorbeeld aan de website uitgeverijgezocht.nl/test/welke-uitgeverij-past-bij-jouw-boek. Precies wat ik zoek, dus meteen de test doen. Vijf vragen maar, waarvan de eerste gaat over het genre van mijn verhaal. Is het een thriller, een biografie, een science fictionverhaal of een roman. Het is een beetje van alles, maar allereerst een roman.
Ben ik ook nog bereid geld te investeren in het uitgeven van het verhaal? Dit is de tweede en voor de mensen achter de website de belangrijkste vraag, want zij bieden betaalde hulp aan bij het redigeren van manuscripten. Hun honorarium is fors en hun meerwaarde onduidelijk.
Ik heb mijn kostbare tijd in het verhaal gestoken; het is nu aan de uitgever om zijn portemonnee te trekken, want hij kan ook het meer aan mijn boek verdienen dan ik. Ik zal dan extra tijd steken in het opvolgen van zijn redactionele aanwijzingen, want de uitgever weet het beste wat zijn doelgroep behaagt.


Liever geen inspraak
Vanuit die visie antwoord ik nee op de derde vraag: Wilt u zelf bepalen hoe uw boek en het omslag eruit komt te zien en hoe de marketing verloopt? Ik ben als redacteur en grafisch vormgever commercieel actief geweest, maar daarbij ging het om aandelen. Boeken maken en verkopen is een ander vak, daarin vaar ik blind op de uitgever.
De vierde vraag gaat over wat ik wil met publicatie: Heeft u de wens dat verkoop van uw boek ook leidt tot verkoop van andere diensten, zoals lezingen, trainingen, workshops, coaching, advies?
Zou leuk zijn, maar het is niet mijn doel. Dat doel komt aan de orde in de laatste vraag: Als u een ruwe inschatting moet maken, zal uw boek dan gelezen worden door minder of meer dan 1000 mensen? Ik ga uit van meer, mits mijn roman gepubliceerd wordt door een enthousiaste uitgever. Of is zo’n uitgever een wonderlijk, zeldzaam mensentype, vergelijkbaar met de blije sollicitant en de fan van de Sarphatistraat?    
 
Het reactieveld onder dit blog komt tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld. Je kunt me natuurlijk mailen op michiel.nooren@outlook.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten