vrijdag 4 januari 2019

Nu het boek aan de man brengen

Daar zit ik weer in mijn woonkeuken, laptop voor me, links een mok koffie, rechts het raam waarachter een kleurloze winterdag is begonnen. Toepasselijk op het moment dat het project Te grijs in de laatste fase komt of – als mijn relaas van een worstelende zestiger aanslaat – de één na laatste. Want dan kan ik schaamteloos genieten van de verwezenlijking van mijn kinderdroom, namelijk een succesvol romanschrijver te zijn.   


In wezen klaar
De meelezers van mijn eigen generatie vinden dat het verhaal af is: “ga niet alles veranderen, het is nu een goed boek”. Zij definieerden alsnog een aantal verbeterpunten, waarmee ik de komende weken steeds de eerste drie werkdagen aan de slag ga.
Met die punten en met de feedback van een paar jongere lezers, wiens bevindingen ik binnenkort zal horen.
Daarbij kan ik nog voor verrassingen komen te staan. De personages in mijn roman zijn voor de oudere lezers mensen als zijzelf. Voor alle jongere lezers zijn het personen van ver weg, van de andere kant van het leven. Zij kunnen zich niet voorstellen daar ooit terecht te komen en zijn vastbesloten om, als dat al gebeurt, zij de zaken heel anders gaan aanpakken.   


Armlastige uitgevers
Strikt genomen is het manuscript dus niet helemaal klaar, maar voldoende om een uitgever een goede indruk te geven. Als ik me in het uitgeverscircuit wil begeven. Welke uitgever zou geïnteresseerd zijn in mijn verhaal? De meesten hebben nauwelijks budget voor debuten. Ze verdienen hun geld met vertalen en herdrukken van succesboeken. Zelfs met die inkomsten kunnen ze nauwelijks het hoofd boven water houden.
Waarom zou ik de frustrerende tocht langs de uitgevers eigenlijk maken? Is het de glans van klinkende namen als De Bezige Bij, De Geus of Nieuw Amsterdam? Is het de grotere kans op een uitnodiging voor het Boekenbal to rub shoulders met Tommy Wieringa in het zicht van camera's? Meer daarover volgende week.
Het reactieveld onder dit blog komt tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld. Je kunt me natuurlijk mailen op michiel.nooren@outlook.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten