vrijdag 16 februari 2024

Liever een brief

Ik heb ervan afgezien samen met mijn vrouw een dialoog te schrijven over het voortschrijden van mijn ziekte. Dat wordt toch maar een voorspelbare uitwisseling tussen oude mensen die elkaar goed kennen. In plaats daarvan wil ik mijn kinderen een brief sturen vanuit mijn levenservaring en mijn visie op hun karakter.

Lerende mensen
Raad geven aan je kinderen is echter moeilijk. Allereerst veranderen de omstandigheden snel en wat nu kansrijk lijkt, is over tien jaar een doodlopende weg. Verder leren mensen in de loop van de tijd. Onder andere van hun partner met wie ze samen een leven moeten opbouwen. In die situatie mondt een brief gemakkelijk uit tot een veelheid van irrelevante algemeenheden. Een sophisticated versie van Doe Maars “Poets je tanden, kam je haren, stel je netjes voor en zeg U, U, U”.

Gelul onderscheiden
Aangezien het onmogelijk is om vooruit te blikken, is het misschien het beste om terug te kijken. Tenslotte ben ik op een leeftijd waarin ik belangrijke dingen van onbelangrijke zou moeten kunnen onderscheiden. Afstand tot het verleden hoop ik genoeg te hebben, omdat ik daar niets meer aan kan doen.
Ik probeer de vraag te beantwoorden wat er nodig is om tevreden op je leven terug te blikken als je zo oud bent als ik, dus 72. Hebben ze dan hun best gedaan om een goede ouder te zijn, een goede partner, een goede vriend? Hoe denken ze over de manier waarop ze hun kinderen hebben opgevoed? Wat vinden ze van hun loopbaan, of concluderen ze, dat ze een andere invulling aan hun leven hadden moeten geven - en zo ja: welke? Die vragen zal ik proberen te beantwoorden, zo goed als ik kan, uitgaande van wie zij zien.

Redelijk snel
Aannemend dat ik nog twee jaar in redelijke gezondheid te leven heb, zal ik binnen die periode aan elk van de vier kinderen een persoonlijke brief overhandigen. Er zal gelegenheid zijn tot het stellen van vragen. Maar daarbij hanteer ik het journalistieke beginsel dat alleen feitelijke onjuistheden worden gecorrigeerd.
   
(eindredactie: Angeline Jansen)

De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten