donderdag 25 januari 2024

Kous is nog niet af

 Mijn vorige post ging over het feit dat je inhoudelijk over bepaalde onderwerpen niet van gedachten kunt wisselen. Immigratie is onder lezers van mijn blog zo’n hot issue, ook als het gaat over een vakman of wetenschapper die wij nodig hebben. Je bent rechts of links en daarmee is de kous af. Dat geldt voor immigratie, maar ook voor de toeslagenaffaire, steun aan de minima en het milieubeleid en zo onttrekken belangrijke maatschappelijke problemen zich aan de ratio en worden er onveranderbare standpunten ingenomen.



Verlammende echo
Een lezer slaat de spijker op de kop door te constateren dat veel mensen het liefste hebben dat hun ideeën “geëchood” worden, wat hij betreurt omdat “onze ideeën zich alleen maar ontwikkelen door daar met elkaar over te praten”.

Een andere lezer stoort zich aan mijn opmerking dat het toelaten van arbeidsmigranten om het tekort aan handen te verhelpen een ”rechts standpunt” zou zijn. Hij wees mij op het Polenmeldpunt van de PVV: ”Dat is tegen elke migratie en echt vrij rechts denk ik zo!” Zeker, maar links omarmt arbeidsmigratie ook niet. Ik was namelijk door een goed geïnformeerde linkse kennis gekapitteld, toen ik wees op de mogelijkheid om sollicitaties van buiten Europa serieus te nemen. “We kunnen daar precies de mensen halen die we nodig hebben,” zei ik. Maar dat was tegen het zere been, omdat er 1) nog werkloosheid in eigen land was en 2) je dan zou doen aan cherry picking, dat wil zeggen die mensen selecteren die overal terecht kunnen.

Misverstand
Toen ik het had over het toelaten van mensen die hier een baan krijgen, namen mijn lezers misschien aan dat dit mijn immigratiestandpunt in algemene zin was en kreeg ik daarom die reacties. Ik doelde niet op vluchtelingen en asielzoekers; ik had het over onze arbeidstekorten en hoe we die kunnen oplossen.

Angst voor verandering
Volgens mij is er geen partij die vrije immigratie van mensen die hier een baan krijgen voorstaat. Daar zijn alle partijen het over eens en is dus een principieel besluit. Een Afrikaan die voor zichzelf zorgt en de overheid verrijkt met belastinggeld, kan daar in Nederland geen enkel recht aan ontlenen. Wij zelf kunnen dat wel, niet door verdienste, maar alleen omdat we hier geboren zijn. Hij/zij zou namelijk een andere cultuur kunnen meebrengen, die onwenselijk is of simpelweg vreemd. De Amerikanen waren bang dat de katholieke Ieren hun protestantse overtuiging zou veranderen en dat was ook zo. Maar ze lieten ze wel toe en de voorspelde rampspoed bleef uit; het land werd
een tijd lang alleen maar welvarender en toleranter.

(eindredactie Angeline Jansen)

De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten