vrijdag 19 januari 2024

Nieuwe vrienden hebben de schijn mee

Waarom zijn de mensen die je recentelijk ontmoette zoveel soepeler in de omgang dan de mensen met wie je al decennia optrekt? De nieuwe mensen zijn zoveel opener en spontaner. Komt dat door  gebrek aan mensenkennis of andere behoeftes?    

The place to be
Ik heb de meeste vrienden gemaakt toen ik ging studeren en op mezelf wonen in Leiden en toen ik kinderen kreeg in Amsterdam. Die stad was the place to be voor ruim denkende jongelui. Mijn vaste verkering en ik kwamen beiden uit Den Haag, maar daar wilden we nog niet begraven liggen zo saai was het daar. En Leiden was waar we gestudeerd hadden en niet wilden blijven omdat we vooruit wilden in het leven.

Verder heb ik één vriend van de Christus Koning-basisschool, één vriend van het Jezuïetencollege en één Zuid-Afrikaan in Londen. De laatste leerde ik kennen, omdat hij bevriend was met een meisje, met wie één van mijn Leidse vrienden een onstuimige relatie had. Zijn liefde is op een ander overgegaan, maar mijn vriendschap met de Londense collega is gebleven.
 
Behoedzaam
De meeste van mijn vrienden waren links en zijn dat nog steeds. Met hen vermijd ik over de aanpak van de energietransitie te praten. Ook voel ik mij onvrij als het over immigratie gaat. Er vindt namelijk geen discussie plaats, maar een indeling in rechts en links. Dat het nuttig zou zijn om immigranten toe te laten om de krapte op de arbeidsmarkt te lenigen, is een rechts standpunt. Nederland is namelijk vol. Behalve voor vluchtelingen, want die zijn zielig. Verder zijn vorige liefdesrelaties taboe.

Bij nieuwe vrienden ken je die no go area’s niet en ben je geneigd aan te nemen dat die voor hen niet bestaan. Dat geeft een gevoel van vrijheid. Bij je oude vrienden ken je de gevoelige punten en vermijdt die. Je kent hen immers al decennia.

(eindredactie Angeline Jansen)

De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten