vrijdag 15 september 2023

Het is wat het is

We beginnen in een ontspannen ritme te komen, geloof het of niet. Mijn ziekte blijft natuurlijk voor verassingen zorgen (zo kan ik niet meer zwemmen), terwijl uit Nederland ook geen blij makende berichten komen. En toch vermaken we ons.

Raadselachtige apparaten
Zo genoten we gisteren van een bezoek aan de internationale parfumhoofdstad Grasse. Op de middelbare school had ik erover gelezen en rekende op een stad omringd door bloemenvelden, zoals het internationale plantenveredelingscentrum Enkhuizen tussen de proefvelden ligt van giganten als Monsanto en Syngenta. De omgeving van Grasse is echter bloemarm en de geurindustrie is geconcentreerd bij het bescheiden treinstation midden in het stadje. De bedrijfsnamen zoals Galimard en Moulinard zijn onbekend, terwijl fameuze merken als Yves Saint Laurent en Lancôme ontbreken in het straatbeeld. Wel trekt het Musée Internationale de la Parfumerie de aandacht en er zijn een paar kleinere bedrijfsmusea met onbegrijpelijke toestellen waarmee vroeger de essence uit de bloemblaadjes werd gewonnen.

Kleine schaal
Hoewel ik de bloemen en klinkende namen bleef missen, vond ik de stad gezellig zoals die tegen een helling was opgetrokken, bedrijvig maar kleinschalig, waardoor de benauwdheid ontbrak van bijvoorbeeld het groots opgezette Genua. Grasse is een stadje met een zekere bovenregionale functie en dat is het.
Tevreden met wat we gezien hadden, reden we door het donker huiswaarts. Ik heb geen hoop ooit nog te zwemmen, maar we hebben Grasse gezien en dat was leuk.
   
De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam

 

3 opmerkingen:

  1. geweldig leuk om deze verhalen te lezen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De US en A. Daar wil ik meer over horen. Bedankt overigens voor het compliment.

      Verwijderen
  2. groeten van Marleen (nog even in de VS)

    BeantwoordenVerwijderen