vrijdag 10 maart 2023

Helden gezocht

Op bepaalde momenten in je leven is heldenmoed nodig. Voor een examen, een sollicitatie en doktersbezoek moet je je angst overwinnen en de zaken onder ogen zien. Hoe pakken de personages in de literatuur dat aan, vroeg ik mijn researcher. Helden genoeg, antwoordde ze en gaf een opsomming, beginnend met Odysseus. Ziektebestrijder dokter Rieux uit De pest (1947) van Albert Camus noemde ze ook en tovenaarsleerling Harry Potter uit de gelijknamige boeken (1997-2007) van J.K. Rowling. “Opperheld is James Bond (1953-1966) van Ian Fleming. Daar hoeven we verder geen woorden aan vuil te maken.”


Potter en Spiderman
Dat op Bonds heldendom weinig valt af te dingen, daar heeft ze gelijk in, maar voor de rest is de materie gecompliceerd. De site StoryboardThat onderscheidt zes soorten helden. Bond en Potter zijn Klassieke Helden, ze hebben een bijzonder talent. De overtreffende trap zijn Superhelden zoals Spiderman en -uiteraard- Superman. De Epische Helden zijn van adellijke komaf, bescheiden en bekwaam. Odyseus behoort tot de laatste van de drie categorieën succesvolle helden.

Antiheld Diederik
Relatief minder succesvol zijn de Alledaagse helden die door bijzondere omstandigheden boven zichzelf uitstijgen, zoals de plichtsgetrouwe dokter Rieux. Datzelfde geldt voor Tragische Helden. Een mooi voorbeeld is William Shakespeare’s Romeo (1595), die zelfmoord pleegt omdat hij zijn geliefde Juliet dood waant. Tenslotte beschrijft de website de  Antiheld. Te denken valt aan de verliefde hoofdpersoon in Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby (1925) en aan de met het leven worstelende Diederik, de ik-persoon in mijn roman Een kleine promotie (2021).

Aan de rand
Ik vrees dat ik van nature het meeste lijk op de antiheld Diederik. Van hem heb ik echter weinig te leren. Van James Bond wel. Met een mooie vrouw flirten terwijl de dodelijke straal je kruis nadert, van die dingen. Dat wil ik: genieten van de mooie bloemen, hoewel ze aan de rand van de afgrond staan.

Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan onder jouw naam 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten