vrijdag 27 januari 2023

Meer begrip voor passieve pensionado

Bij de pensionering vallen de mensen uiteen in twee groepen. De ene “hoeft niets meer”, komt laat uit bed, loopt om half twaalf nog onverzorgd in pyjama rond, na bij het trage ontbijt uitgebreid de krant te hebben gelezen. De andere is vroeg in de kleren en heeft haast om alles te doen wat tijdens het werkende leven is blijven liggen. Uit het feit dat ik elke week blog, kunt u opmaken tot welke groep ik behoor.


Levensdoel wraak
Aanvankelijk verbaasde ik me over de eerste groep: hadden die mensen dan geen ambitie behalve laat opstaan? Geen gevoel wat hen in actie brengt? Alexandre Dumas gaf zijn Graaf van Monte Cristo (1854) wraak als levensdoel, wraak op degenen die hem zijn grote liefde hadden afgenomen en jaren in de gevangenis hadden laten wegkwijnen.

De hoofdpersoon uit Veranderen: methode (2022) van Edouard Louis heeft een soortgelijke motivatie: “ik wilde succes hebben uit wraak”. Wraak voor de keren dat hij bij de gymles als laatste werd gekozen met de woorden “Nou ja, Eddy dus”. Dat hem gevraagd werd “normaal” te doen in plaats van nichterig. Dat hij in een armlastig milieu is opgegroeid in een verpauperd deel van Noord-Frankrijk.

Premobiele horloges
De meeste mensen hebben meer bescheiden verlangens. Een verhuizing van de stad naar het platteland is populair. Zo populair dat Een tweede leven (1934) van de reeds lang overleden Brit R.C.Sherriff opnieuw is uitgegeven, ondanks gedateerde details. De man krijgt bijvoorbeeld de gebruikelijke klok bij zijn vertrek, hoewel “tijd niet langer van het grootste belang is”. In Nederland was in de pre-mobiel periode een horloge gebruikelijk.
Tot de gebruikelijke ambities behoort ook het schrijven van een boek. Zo heb ik zelf de roman Een kleine promotie gepubliceerd over een oudere bankman die wordt overgeplaatst naar de PR-afdeling van zijn noodlijdende bank.

Lui genot
Of het door mijn dodelijke ziekte komt, weet ik niet, maar ik krijg steeds meer begrip voor de luie levensgenieters. Mijn jaren zijn geteld en mijn leven is eigenlijk af. Ik heb de wensen van mijn ouders vervuld (academische titel, leuke vrouw, goede baan, nakomelingen) en de kinderen zijn tevreden over de (vrije) opvoeding, mijn vrienden heb ik bijgestaan in the hour of need. Door mijn lichamelijk en geestelijk verval zal ik geen nieuw boek meer schrijven en behoren mijn muzikale ambities tot het verleden. Ik kan me beter de geneugten van laat opstaan en niet scheren alvast eigen maken, zolang ik in die zaken nog een keus heb.  

Met dank aan
Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan onder jouw naam geplaatst

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten