vrijdag 20 januari 2023

Hoofd koel houden essentieel

Kalm blijven is het devies van de weekblogger. Op maandag is de blogdag van vrijdag nog ver weg. Ergens in de week zul je over een onderwerp struikelen, dat is al 322 keer gebeurd, soms moest je zelfs kiezen tussen onderwerpen. En het schrijven van 350 woorden, ach, dat moet een fluitje van een cent zijn voor een ervaren journalist.

Verantwoording
Ooit begon ik mijn blog als verantwoording tegenover de uitvoerders van het Sociaal Plan, waarin ik mijn roman wilde onderbrengen. Dat lukte niet, maar ik bleef bloggen, nu in de hoop in contact te komen met anderen die ook bezig waren met een boek en dezelfde problemen tegenkwamen. Toen mijn roman Een kleine promotie af was, wilde ik stoppen. Omdat het aantal pageviews onverwacht steeg, besloot ik echter door te gaan. Kennelijk was er belangstelling voor wat ik over mijn leven schreef, niet alleen als romanschrijver, maar ook als lezer en family man.

Vakmatige ondersteuning
Mijn weekritme is simpel: woensdagmiddag besluit ik waarover ik informatie nodig heb, donderdagavond bekijk ik wat mijn researcher heeft gestuurd en vrijdagochtend schrijf ik een concept tekst. Na mijn siësta kijk ik die door en leg hem voor aan mijn vrouw, die eventuele indiscreties en onduidelijkheden verwijdert. In een vorig leven was zij hoofdredacteur van drie puzzelbladen, dus zij kan teksten transparant en eenduidig maken. Mijn researcher was overigens ooit vakreferent op een universiteitsbibliotheek, dus ik krijg ondersteuning van professionals.

Gewoon negeren
Het moeilijkste aan bloggen is om er soms níet mee bezig te zijn. Na het posten vrijdag krijg vaak geniale ideeën voor nieuwe blogs. Die moet ik negeren, ook als ik ze in de aanloop naar woensdag vergeet. Ook niet opschrijven, hoe kort ook, want dan blijf ik in mijn hoofd bezig met het blog. Daarom heb ik tijdens mijn camino-wandelingen in Spanje blogpauzes  gehouden. Ik doe dingen en blog erover, niet omgekeerd. Mijn acties en belevenissen voeden mijn blog, anders beheerst het wekelijkse verslag mijn leven. Dan word ik gek of de inspiratie droogt op. Of allebei.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of
michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan onder jouw naam geplaatst 

1 opmerking: