vrijdag 19 augustus 2022

Filosofie wél goedbetaald

Ik heb mijn vriendin hoog zitten qua algemene ontwikkeling, maar dit had ik niet verwacht: boekenplanken vol met klassieke werken. De werken van Nietsche, Kant, Aristoteles, Epicurus, to name but a few. En duidelijk gebruikt en voorzien van allerlei briefjes, geen boeken voor de sier dus, maar informatieverschaffers.
De dag daarop wandelde ik met een vriend in de duinen en ook hij bleek zijn klassieken te kennen. Niet alleen Erasmus had hij gelezen, maar hij deelde met mij zijn visie op Meester Eckhart. Ik kende diens naam van de studie geschiedenis, maar daarmee hield mijn kennis van die middeleeuwse theoloog wel op.


Mager resultaat
Ik had na deze ervaringen een sterk gevoel van tekort schieten, hetzelfde gevoel dat ik bij de jaarwisseling heb als ik John Lennon so it is Christmas and what have you done hoor zingen. Ik heb alleen de filosofie van de geschiedenis echt bestudeerd en daarvan was ik niet onder de indruk. Ik vond de resultaten mager en zei dat ook tegen mijn docent, die mij prompt voor het betreffende tentamen een zes gaf met een heel lange min.

De filosofie van de geschiedenis is echter maar een klein onderdeel van de wijsbegeerte en alle denkwerk sinds Plato moeten toch heel wat hebben opgeleverd, zou je denken.

Sofwarehuizen
Mijn researcher toverde desgevraagd artikelen tevoorschijn die uiteen liepen van zes filosofische ideeën waar je “echt iets aan hebt” tot de vraag wat je “in vredesnaam” hebt aan een filosoof.
Duidelijk is dat de studie van de filosofie financieel veel oplevert. Softwarehuizen betalen goed voor mensen die de valkuilen van het nadenken kennen. Ook vinden mensen het leuk om eens anders naar de wereld te kijken. Op het terrein van zingeving of duiding is de oogst van 2500 jaar niet groot. Plato zei dat we als het ware vastgebonden zijn in een grot en slechts de schaduwen zien van de werkelijkheid. Dat is nog zo.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Vreemd genoeg komt jouw naam dan in het reactieveld


Geen opmerkingen:

Een reactie posten