vrijdag 12 augustus 2022

Een leerzame verkoudheid

Zit ik net bij te komen van het omineuze bezoek aan de neuroloog, word ik verkouden. Snipverkouden, met een loopneus en een rauwe keel van het hoesten. Dat laatste houdt ook mijn partner uit de slaap, zodat de stemming in huize Nooren matig is, ondanks het fantastische zomerweer.

Alles overheersend
Mijn Parkinsonachtige aandoening gaat niet meer over, terwijl mijn verkoudheid na een weekje zal verdwijnen. Niettemin beheerst de kwaal nu mijn leven. Zij laat zich niet negeren, maar eist voortdurend aandacht op, doordat ze me dwingt om te snuiten of te wachten tot de hoestbui voorbij is. Bovendien past verkoudheid slecht bij het warme weer. Hij hoort bij kou en ongemak, niet bij de het genot van zwoele avonden op het dakterras.

Bijna goed
Terwijl ik proestend mijn planten bewaterde, besefte ik dat verkoudheid een gevalletje is van bijna goed. De kwaal dwingt je in het nu te leven, en dat wil ik graag. Ik heb ook geen keus, al was het maar omdat ik 71 ben. Ieder moment kan een geliefde of ik zelf getroffen worden door een invaliderende kwaal of ten val komen met rampzalige gevolgen.
“Je moet niet meer dan een jaar vooruitkijken,” zei een vriend. Hij had niet de illusie dat hij zelfs maar kon zien wat er de komende twaalf maanden zou gebeuren. De termijn was bepaald om praktische redenen, zoals vakantieplanning.

Ontzaggelijke schalen
Het eigenlijke doel is de dag te beginnen met in het nu te leven. Zolang ik verkouden ben, is dat niet moeilijk. Maar ook daarna moet het mogelijk zijn en dan in positieve zin. Zoals genieten van de pracht van een nieuwe zomerdag, in Vlam laat de dichter Hendrik Marsman (“Aan Holland denkend…” 1936) zien hoe het moet:
Schuimende morgen
en mijn vuren lach
drinkt uit ontzaggelijke schalen
van lucht en aarde
den opalen dag.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Vreemd genoeg komt jouw naam dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten