vrijdag 11 maart 2022

Als tiener woonde ik in de nieuwbouw

 Ik ben geboren in een groot, oud huis in de Haagse binnenstad, maar woonde als tiener in een nieuwbouwflat. Die was voor vijf mensen aan de kleine kant, maar dat hinderde mij niet. Wat mij dwars zat was de transparantie, overal waren ramen en de lichte gordijnen bewogen mee met de wind buiten. Ongebruikte ruimtes waren er niet en je kon je nergens terugtrekken voor de grijsheid buiten. Het was een functionele woning, een ontheemde Oekraïner was er dolblij mee geweest.

Troost van Spring
Mijn troost waren de boeken van Howard Spring (Fame is the spur, 1940). Het ging mij om de passages waarbij de hoofdpersoon de haard opstookte en de dikke gordijnen dicht deed, de Britse regen en wind effectief buitensluitend. Dat de personages succes hadden met schrijven, kwam op de tweede plaats. Loopbanen zoals Spring beschreef waren mij vele bruggen te ver.

De auteur zelf wist waar hij over schreef. Zijn vader was een freelance tuinman die stierf toen Howard twaalf was. Diens schooltijd was toen voorbij: hij moest de kost verdienen. Dat deze man zich ontwikkelde tot journalist en eindigde als veelgelezen auteur is een bewijs dat alles mogelijk is voor wie talentvol is en veel geluk heeft, al zou ik Oekraïners aanraden een minder talig beroep te kiezen.

Heimat ausradiert

Veel vluchtelingen hopen snel naar huis te kunnen. Een aantal zal echter in het gastland een nieuw leven moeten opbouwen. Als het goed is kunnen ze dan af en toe naar hun geboorteplek. Wat zij daar vinden is onduidelijk. In de Duitse tv-serie Heimat keert een succesvolle emigrant terug naar zijn dorp en wordt ontvangen door de hardhorende burgemeester. Die is erg tevreden over zijn hoortoestel. De bezoeker probeert duidelijk te maken dat zijn fabriek in de VS dat toestel heeft geproduceerd, maar dat dringt niet door. Succes in een ver land telt niet. Er is van alles in het dorp gebeurd en dat heeft de emigrant gemist. Ook thuis is hij een vreemdeling geworden.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten