vrijdag 14 mei 2021

Te dom voor een simpele mailklus

 Jij beschouwt jezelf als vrij intelligent, nietwaar? Beetje lui geweest op de middelbare school, maar uiteindelijk toch HBO gedaan of het WO bezocht. Aardige baan gevonden, zeg als journalist of beleidsmedewerker. Af en toe uitdagende functies vervuld en overall goed gepresteerd. Behoorlijk verdiend ook, genoeg om comfortabel te leven en te wonen en af en toe leuke dingen te doen. Slim gedaan allemaal, als je dat van jezelf mag zeggen.

Grote familie
Net als jij denk ik dat ik een goed stel hersens heb. Of dacht ik, tot gisteren. Toen heb ik een adreslijst van mijn familie van moederskant bewerkt. Mama had een afstandelijke relatie met haar ouders en haar tien zussen en broers, maar mijn oudste broer heeft relationeel herstelwerk verricht. Van hem is ook de lijst. Een lange lijst met mailadressen, maar ook namen en woonplaatsen. Na wat richtingloos geklungel besloot ik de lijst te kopiëren en in de kopie alles te wissen behalve de mailadressen. Slim, vond ik van mezelf.    

Veel bounces
Vervolgens vulde ik de adressen in als bcc-adressen, zodat de ontvanger zich geen anoniem lid voelt van een grote groep. Toen de tekst opgesteld. Over de aanhef moest ik lang nadenken. Het werd Lieve familie en vervolgens kwam ik via een referentie aan de vele creatieven in de familie Van Wijck op mijn roman en dat hij te koop is bij bol.com en rivierenuitgeverij.com. Daar kan de boekwinkel het boek ook bestellen.
Nu is verkopen aan familie en vrienden altijd een beetje eng, dus na gedane arbeid klikte ik  tevreden op verzenden. Binnen tien tellen begonnen de bounces binnen te stromen met de redenen van onbestelbaarheid, veelal een fout in het adres. Nu waren er inderdaad adressen met onwaarschijnlijke extensies en had ik bij de bewerking waarschijnlijk tikfouten gemaakt.    

Domme drs
Tot dat moment had ik de zaak intellectueel nog goed in de hand. Sommige mails herzond ik echter met een gecorrigeerd adres, waarbij een aantal mails alsnog bezorgd werd, maar sommige opnieuw terugkwamen.
Ik kopieerde de adressen van de uitgaande mails en van de retouren in een Word-bestand. Een hele klus, ook vanwege de herzendingen, die onduidelijk maakten waar de foutmeldingen op sloegen, zodat ik ook de tijdstippen van verzending en ontvangst moest invoeren. God weet dat ik mijn best deed en heel wat mails kwamen op de goede plaats terecht, maar ik slaagde er niet in een sluitend systeem te ontwikkelen. Intelligentie is partiȅler dan je denkt.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten