Auteurs, hoe
marginaal ook, voelen zich als ze schrijven personen van gewicht. Zij zullen de
wereld eens vertellen hoe het eigenlijk zit met hun rijke gevoelsleven leven of
met de middeleeuwse geschiedenis van Borculo. Dat zij iets zeer interessants te
melden hebben, daar twijfelen zij niet aan. Wanneer zij het laatste woord
geschreven hebben, wacht hen echter een onaangename verrassing. Bijna niemand
koopt hun boek of weet zelfs maar dat het bestaat. Teleurstellend, want je wilt
wel gehoord worden.
Sobere promotie
Van de talrijke relevante websites wordt de schrijver niet blij. “Als het manuscript klaar is, is 1% van het werk gedaan,” constateert bestelmijnboek.nl ”Er gaat nu vooral veel energie zitten in de promotie. Promotie is natuurlijk niet verplicht, maar zonder boekpromotie verkoop je waarschijnlijk niets.”
Je moet dus reclame maken, maar “de meeste vormen van reclame werken niet.”
Spendeer geen grote bedragen aan brede campagnes. Hou de marketing klein en
persoonlijk”. Dat klinkt positief, maar helaas: “Het kan maanden, zelfs jaren
duren voordat je resultaat ziet, dus geef niet te snel op.”
Voor
altijd
Persoonlijk ben ik niet
van plan jaren te wachten tot Een kleine
promotie een bestseller wordt. Ik wil vijftig boeken verkopen en hiervoor
geeft de site een aantal nuttige suggesties. Dat je een blog moet schrijven
(doe ik al), zorgen dat ik goed op google kom (sta ik op, maar alleen via
goodreads), een website moet bouwen met betaalmogelijkheid (ga ik doen) en de
bibliotheken moet benaderen (wanneer ze open zijn).
Om de burger moed te geven wijst bestelmijnboek.nl erop dat zijn boek in ieder
geval welkom is in de Koninklijke Bibliotheek. Als je het op eigen kosten
aanlevert, dat wel, maar je werk blijft in Den Haag voor altijd bewaard en
toegankelijk. Commercieel is opname in de KB oninteressant, maar het is wel erg
bevredigend dat toekomstige generaties je boek kunnen lezen. Iedere schrijver
heeft immers in zijn achterhoofd de uitdrukking scripta manent ofwel wie
schrijft die blijft. Dát doel blijkt eenvoudig te bereiken.
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het
reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen.
Klik de klaplijst achter Reageer
als open en klik op Naam/URL.
Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het
reactieveld
Geen opmerkingen:
Een reactie posten