Bij ieder
verkocht boek neemt mijn verlies af, al zal ik nooit quitte spelen. Hoe doen
professionele uitgevers dat? De boekwinkels liggen altijd vol met hun producten.
Er verschijnen in het Nederlands taalgebied zo’n vijftig titels per dag. Iemand
moet die financieren zonder structureel verlies te lijden. Een hardloopmaatje
van me is getrouwd met een uitgeefster. Hij schat dat een uitgever duizend exemplaren
moet verkopen om uit de kosten te komen. In Een
kleine promotie had ook zijn vrouw geen interesse, omdat zij aan het taalgebruik
al kan zien dat het geen bestseller wordt, en die zoekt ze. Uit noodzaak.
Goudmijn
Bestsellers zijn een goudmijn, dankzij de kostenstructuur. De pers kan pas draaien als er is geschreven, geredigeerd, gecorrigeerd, vormgegeven, gezet en opnieuw gecorrigeerd voor pagina’s die met een regel van één woord beginnen en andere Unfug. Deze investeringen zijn bij mij zo'n 1.300 euro. Bij honderd exemplaren is dat een bijna prohibitieve 13 euro per boek. Als ik de kosten kan omslaan over duizend exemplaren, zijn ze een betaalbare 1,30 euro.
De grote vraag
is waarom uitgeverijen zo noodlijdend zijn. De reden is dat verreweg de meeste van
hun boeken slecht verkopen. Die geldnood zal de lezer toch verbazen, want bij een
magere duizend exemplaren is de uitgever al uit de kosten. Het lijkt een wedstrijd
zonder nieten. Helaas worden er van de meeste boeken nog geen honderd
exemplaren verkocht. De boekwinkel heeft recht van retour, dus de uitgever komt
om in kostbaar drukwerk dat alleen als oud papier nog enige waarde heeft.
Kritisch
Het huidige systeem van
hoge consumentenprijzen is bedoeld om een breed assortiment boeken te
garanderen. De bestsellers van Maarten ’t Hart financieren bijvoorbeeld de geïllustreerde
bibliografie van Remco Campert en het werk van debutanten. Helaas is mijn
debuut afgewezen, dus ik ben kritisch gestemd. Ook al was de kans op acceptatie
klein, want het systeem kraakt in zijn voegen.
De uitgevers zijn noodlijdend en de boekwinkels ook, ondanks de hoge prijzen. En
die kunnen niet verder omhoog. De huidige prijzen dekken de kosten van de
uitgever slechts gedeeltelijk en de mijne al helemaal niet. Mijn boek zou in de
winkel meer dan dertig euro moeten opbrengen. Dat betaal ik niet voor een roman
van 284 pagina’s en de lezer ook niet. Mijn Rivierenuitgeverij lijdt dus
verlies, zodat ik me een echte uitgever kan voelen.
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld
Geen opmerkingen:
Een reactie posten