vrijdag 11 december 2020

Boek bijna gedrukt, dus even rekenen

Door de Sinterklaasdrukte heeft het pakketje de weg van Enschede naar Amsterdam met wandelsnelheid afgelegd. En onderweg ruim gepauzeerd. Maar nu is het er, het voorbeeld van drukwerk door het Boekengilde. Het toegestuurde boek ziet er fantastisch uit en daarmee staat niets de productie van Een kleine promotie meer in de weg.


Inclusief proefdruk
Ik heb drie drukkers offerte voor honderd stuks gevraagd, twee in mijn woonplaats en één in Twente. De twee bedrijven in de schrijversstad Amsterdam hebben kennelijk prijsafspraken gemaakt, want het verschil was minimaal. De Boekdrukker kwam op 7,41 euro per exemplaar, exclusief 9% BTW. Drukhetnu zat daar vlak bij. Boekengilde in Twente levert de boeken een derde goedkoper, namelijk voor 4,92 euro (plus de btw van 44 cent). En, zoals gezegd, de kwaliteit is prima. En zij leveren een gratis proefdruk. De lokalen sturen alleen een pdf. Wil je een fysieke proef, dan betaal je extra, wat de kosten per boek met twee kwartjes verhoogt.      

Marge van 40%
Ondanks de relatief lage drukkosten is de productie van honderd boeken begrotelijk. Het omslagontwerp kost 605 euro (inclusief BTW), afgerond 6 euro per boek. Het honorarium van mijn graficus/werkstudent zal op 400 euro uitkomen en het ISBN-nummer kost 320,08 euro. De directe productiekosten komen daarmee op 18,35 euro per boek.
De gebruikelijke boekhandelsmarge is veertig procent van de verkoopprijs. Duurder dan  22,99 moet mijn boek niet worden. Daarvan gaat er dus 9,16 euro per exemplaar naar de winkel. Het Centraal Boekhuis kost ook geld, zeg 2,50 euro per exemplaar. Dat brengt de kosten op 30 euro en het verlies per boek op 7 euro.      

Toch tevreden
Zelfs als de winkels de hele oplage verkopen, zak ik 700 euro in de rode cijfers. Bij verkoop uitsluitend via bol.com zou ik misschien quitte spelen op basis van honderd stuks. Maar ik heb twintig weggeef-exemplaren nodig voor alle mensen die mij hebben geholpen en het is onwaarschijnlijk dat ik de rest helemaal te gelde kan maken.
Is het dan nog leuk, als het zo duur is? Jazeker. De intensieve samenwerking met de meelezers was bijzonder prettig en het is bevredigend om te streven naar vervulling van een sterke wens. Die is helaas slechts ten dele vervuld, omdat geen uitgever zich aan het boek waagde. Gevolg zijn hoge investeringen en weinig publiciteit. Mensen kopen alleen iets als ze weten dat het bestaat. Om hen bekend te maken met Een kleine promotie zou ik opnieuw de spaarrekening moeten plunderen. Omdat de dure reis naar Buthan is geannuleerd, staat daar nog steeds geld op. Dank zij corona.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten