vrijdag 12 juni 2020

Raar als je niks nieuws onderneemt

Ik ben methodisch een leerboek voor het zetprogramma InDesign aan het doorwerken. Net als mijn andere leerprojecten, begroet mijn omgeving dit met verbazing die zich uit in bewondering. “Goed van je, dat je daar aan begint,” zeggen ze en ze denken erbij “op jouw leeftijd.” Inderdaad ben ik 69. So what? Na je pensionering niks nieuws meer ondernemen, dat is pas verbazend.  


Jaren tegoed
Mijn levensverwachting is momenteel 15,88 jaar. Als ik vrouw was, zou ik nog op 18,14 jaar kunnen rekenen, maar ik ben te oud om van sekse te veranderen en weet niet of castratie en vrouwelijke hormonen nog zouden helpen om extra jaren te winnen.
De laatste levensjaren hebben vaak een lage levenskwaliteit, maar tot je tachtigste kun je meestal wel boeken maken, musiceren en andere dingen doen waaraan je niet was toegekomen. In de loop van de jaren heb je allerlei dromen en verlangens gekoesterd, die je niet hebt verwezenlijkt. Je werk eiste je op, je relatie, je kinderen. Als pensionado heb je meer tijd en weet je beter hoe je dingen moet aanpakken. Nu is de tijd om dromen te verwezenlijken.
Laatbloeier 
Mijn muziekleraar is tevreden over mijn vorderingen. “Over een jaar kun je behoorlijk bas spelen,” zegt hij en voegt eraan toe. “Een prof word je natuurlijk niet.”
Dat verwacht ik ook niet, zeker niet als musicus. Evenmin verwacht ik lauweren te oogsten met Manuela, mijn nieuwe roman.
In theorie is alles nog mogelijk. De Ierse schrijver Frank McCourt was 66 toen hij debuteerde met De as van mijn moeder (1996). Nu ben ik Franks leeftijd gepasseerd, maar ik heb nog een sterker voorbeeld. De Britse Bertha Wood begon op haar 90-ste aan Fresh air and fun (2007), dat op haar 100-ste gepubliceerd werd.
De gemiddelde Nederlandstalige debutant is echter 37. Dat ik nog een uitgever vind, is onwaarschijnlijk. Als ik mooie boeken wil maken, zal ik dat zelf moeten leren. Het is de inspanning waard.
Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie) De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten