vrijdag 19 juni 2020

“Even” een kaftkleur zoeken

"Even” is het meest misbruikte woord in onze taal. “App Piet even dat we er over een uur aankomen”. Appen kost geen tijd, controleren of het bericht is gelezen helaas wel. “Ik geef even de planten water.” Dat is zo gebeurd, als je de gieter kunt vinden en je niet laat afleiden door planten in nood, die mest nodig hebben of een grotere pot met meer aarde. Even wordt dan gauw een uur.

 
Veel kleurruimte
Wijs geworden door mijn levensjaren, besef ik dat je niet even een omslag voor je roman produceert. Je hebt een idee nodig, lettertypes en beeld. Die vinden kost tijd. Dan heb je nog een steunkleur nodig. Nu ben ik gelukkig bij mijn cursus InDesign aangekomen bij het hoofdstuk over kleuren. Het feit dat de hoofdstuktitel spreekt van Kleurruimte gaf al aan dat het ingewikkeld zou worden. Zo zijn er diverse kleursystemen waartussen je moet kiezen. Het veel gebruikte CMYK gaat uit van de vier inkten van de drukker: blauw (cyaan), rood (magenta), geel (yellow) en zwart (key). RGB mengt alle tinten uit rood, groen en blauw, zoals een televisie. Dit systeem is vooral geschikt voor e-publishing. Extra complicatie is dat drukken vanaf een pdf gebeurt. Bij de omzetting kunnen kleurverschillen ontstaan met het InDesign-document. Het meest complicerende feit is, dat je zelf je kleuren moet mengen en alles kan.

Duitse borden
Mijn researcher besprak de kleurkwestie met de altijd mededeelzame boekhandelaar Jimmink, de initiatiefnemer voor het Anne Frankbeeld op het Amsterdamse Merwedeplein, vlakbij zijn winkel. Jimmink vond de combinatie geel en zwart het meest geschikt voor een omslag, vanwege de hoge attentiewaarde. Duitse plaatsnaamborden zijn in die kleuren en dat is niet voor niets, betoogde Jimmink. Witte omslagen zijn volgens hem uit den boze, want die worden te snel smoezelig. Mijn researcher zelf vindt wit juist aantrekkelijk. De combinatie geel-zwart verafschuwt ze.
Een geluk was dat mijn fotoshoppende zwager de drie afbeeldingen voor de kaft precies in de juiste kleuren had gezet. Wel wil hij voor het eggie zwaardere afbeeldingen. Die zoek ik dus even voor hem op. En voor de achtergrondkleur kijk ik rond bij een paar boekhandels. Die zijn allemaal vlakbij, dus dat kost ook al nauwelijks tijd.

Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten