vrijdag 22 mei 2020

Nostalgie en een kleine promotie


Mijn deel van de stad, Amsterdam Zuid, wordt in snel tempo overgenomen door de the beautiful people. Deze succesvolle millennials bevolken op zonnige dagen corona-mijdend de parken en stadsstranden  om te praten, te flirten en fonkelende glazen witte wijn drinken. Ze vervullen mij met een onbegrijpelijk diep verlangen om opnieuw jong te zijn, sterk en hoopvol.
Geen hulp
Nu weet ik dat dit verlangen naar jeugd niet op feiten is gegrond. “Toen je jong was, voelde je je ellendig en niemand hielp je,” schreef de vergeten Nobelprijswinnaar Heinrich Böll in Ansichten eines Clowns (1967). Hij sprak over tieners, maar 20-ers en 30-ers tobben ook. Zullen ze gezonde en intelligente kinderen krijgen, gaan ze een goed en betaalbaar huis vinden, biedt hun baan genoeg perspectief?
Als zestiger heb je die zorgen niet. Je kinderen zijn opgegroeid tot beautiful people, je huis is betaald en aan je loopbaan kun je niets meer veranderen. Of je je persoonlijke ambities bevredigt, hangt van je eigen inspanningen af. Je hebt geen dromen meer, maar zelf opgelegde taken. 
Omslagschets
Dat geldt ook voor mijn wens om een roman te publiceren. Natuurlijk had ik nooit verwacht weekblog 198 te schrijven, ik had allang klaar willen zijn. Alsnog weet ik dat het boek er komt, ook al constateerde ik onlangs nog dat ik in verband met het omslag een nieuwe titel moest bedenken. Het omslag is er nu in schetsvorm en omvat een bankgebouw, een oudere man en een vrouw die met twee rolkoffertjes wegloopt. Daarboven de nieuwe titel: Zelfs een kleine promotie. De tekst moest worden aangepast, want daarin is alleen sprake van overplaatsing. Die aanpassing werd geen problematische droom van een betere roman. Het werd een marginale toevoeging, een taakje dat ik snel kon afronden.   

De simpelste manier om te reageren is via facebook of
michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten