vrijdag 1 mei 2020

Helaasheid is mijn layoutstandaard

Onder het motto Volle kracht vooruit heb ik een besluit genomen over de layout en mijn grafische medewerker om een proef gevraagd. Maar dat heb je begin maart toch al gedaan, zullen oplettende lezers vragen. Toen je extra tijd kreeg door het annuleren van de reis naar Bhutan. Inderdaad, maar toen heb ik heb ik de zaak verkeerd aangepakt en onbewust gekozen voor een fout formaat.


Ware grootte
Een van de tien layouttips van Het boekenschap is: print op ware grootte. Printers passen het formaat automatisch aan. Ik kreeg dus in maart, toen ik dat niet wist, een print op nostalgisch pocketboekformaat. Het formaat van de Franse Livre de poche, het Britse Penguin, de Duitse Taschenbuch Verlag en de Nederlandse reeksen van Elsevier, Aula en Spectrum. Handzame en betaalbare boekjes die door de efficiënte layout omvangrijke romans en zelfs naslagwerken binnen het bereik brachten van de modale lezer.
Ik was tevreden met de prints, maar kwam niet tot actie. Totdat mijn vrouw Angeline ongeduldig werd en vroeg hoe het er mee stond. Het formaat van de prints vond ze ouderwets en petieterig. Vervolgens ontdekten we dat de proef verkleind was afgedrukt. Het echte formaat bleek juist te groot te zijn.
 
Zonder standaard
Ik ging op zoek naar wat gebruikelijk is in deze tijd. De internationale selfpublishing-site Blurb gaf acht standaardgroottes. Zelf opmeten leverde een nog grotere diversiteit op. Het oude pocketformaat is uit de mode, zoveel is duidelijk. Moderne uitgaves zijn allemaal groter en dus duurder. Verder is er geen lijn in het formaat te ontdekken. Hetzelfde geldt voor het lettertype, de letterafstand, de regelafstand en het overige paginawit.
Na rijp beraad besloot ik een boek te kiezen wat me beviel. Het werd De helaasheid der dingen (2006) van Dimitri Verhulst. Vervolgens vroeg ik mijn graficus deze layout na te bootsen. Maar dan wel met de letter Georgia, want die is goedkoop. Belangrijk, want er komen magere jaren aan en schrijven is een dure hobby.
Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)

De simpelste manier om te reageren is via facebook of
michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

1 opmerking:

  1. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen