vrijdag 7 februari 2020

Toch maar "De hoeragroep" als titel?

Nu ik mijn roman grafisch wil vormgeven, begin ik ook na te denken over het omslag. Wat daarop komt, is onverbrekelijk verbonden met de titel. Die luidde eerst Te grijs. Letterlijk en figuurlijk een exacte beschrijving van het verhaal. Helaas bleek de titel net zo inspirerend als Gebruikswijzing voor uw koffiezetapparaat. Anders lag die bij Leven is niet mijn hobby. Die titel bleef hangen. Hij overschaduwde echter de positieve strekking die het verhaal volgens mij heeft en die ik inmiddels expliciet heb gemaakt.


Acht soorten
Op internet kwam ik de bemoedigende mededeling tegen dat “ervaren redacteuren en schrijvers” altijd meerdere titels bedenken en die uittesten. Schrijfcoach Inez Risseeuw onderscheidt acht soorten titels, die ik allemaal spontaan op mijn boek toepas:

1) Personagetitel, bijvoorbeeld Moby Dick of, in mijn geval Diederik de Vries, bankemployé.

2) Situerende titel zoals On the road of, in mijn geval Onder het juk van de ouderdom.

3) Samenvattende titels zoals Reis om de wereld in 80 dagen. Voor mij: Verslag van een oudere werknemer.

4) Slotsomtitels zoals Een heel leven voor je of in mijn geval Te grijs.  

5) Verwijzende titels zoals Orpheus in de dessa of in mijn geval Leven is niet mijn hobby.

6) Kreettitels zoals Sex and the city of  in mijn geval Leugenpaleizen of Ouderdomsstuipen.

7) Kernbeeldtitels zoals Turks fruit. Dat kan bij mij De gul is onder de kust worden of De hoeragroep.

8) Tegenstellingentitels zoals Oorlog en vrede. Dat zou Vrees en hoop worden of Angst voor verlangen.

Kluts zoek
Ik moet  bekennen dat ik na deze exercitie mijn titelbeoordelingsvermogen even kwijt ben. Er is veel keus en alles heeft zijn voors en tegens qua lezers aantrekken. Vreemd genoeg heb ik wel een idee over de afbeelding op het omslag, namelijk een schilderij van Carspar Friedrich (1774-1840). Het is geen eigentijdse afbeelding of zelfs maar een zeegezicht, maar het geeft aan hoe Diederik aan de rand van zijn vertrouwde wereld is gekomen. Aan de rand, ook wel een goede titel.
.
Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

2 opmerkingen:

  1. Ik ken de inhoud van het boek niet, maar als ik een titel moest kiezen zonder de inhoud te weten zou titel 2 of 5 mij het meeste aanspreken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de steun aan de huidige titel. Hij heeft de aangeschreven uitgevers helaas niet over de streep kunnen trekken.

      Verwijderen