vrijdag 14 februari 2020

Even slikken en dan InDesign huren

Zelf boeken uitgeven is duur en ik ben pensionado en moet op de kleintjes letten. Ik woon in een afbetaald groot huis, maar leef van mijn pensioen dat alleen minder wordt. De officiële inflatie schijnt problematisch laag te zijn, maar in het echte leven stijgen de prijzen voortdurend en neemt de koopkracht van de euro navenant af.
Het is dus wel even schrikken als ik de kosten zie van de professionele opmaakprogramma’s. Voor de aankoop van QuarckXPress moet je 975 euro betalen. Adobe InDesign is alleen te huur, voor 288 euro per jaar. Nu je bijna verdrinkt in de zee van kosteloze apps, zou je denken dat er goedkopere alternatieven bestaan.



Liever gratis
De Duitse webhoster Strato bespreekt maar liefst vijf gratis opmaakprogramma’s, waarvan  Scribus  “bijna net zo veelzijdig is als InDesign”. Jammer genoeg is “de interface niet erg intuïtief en kunnen sommige functies slechts omslachtig worden gebruikt.” Met andere woorden: het kost veel tijd om je in te werken. Nu wil ik graag eind volgende maand het zetwerk afronden, dus Scribus gaat het niet worden.
Dat bezwaar geldt niet voor Lucidpress omdat het erg simpel is. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, maar de maximale documentgrootte is drie pagina’s, dus volstrekt onvoldoende voor een roman.
Dan noemt Strato nog Canva en ivaDesigner. Canva is handig om grafieken en andere mooie dingen te ontwerpen, die ik niet nodig heb. Als pure publishing tool is het matig, volgens Strato. ivaDesigner tenslotte is alleen gratis in een uitgeklede versie. Zo moet je bijbetalen om je zetsel te converteren naar het Portable Document Format (PDF) dat de meeste drukkers eisen.
Mee met de meute
Er zijn zeker nog meer opties, maar het totale plaatje is duidelijk. Gratis is een relatief begrip en je hebt geen zekerheid dat je de drukker een professioneel zetsel kunt sturen.
Ik ben dus aangewezen op betaalde alternatieven. Daarvan ken ik QuarckXPress en Indesign beide uit ervaring, al is die kennis diep weggezakt. InDesign is tegenwoordig het standaardprogramma en kost out of pocket het minste. Ik ga voor InDesign. 


De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het

Geen opmerkingen:

Een reactie posten