dinsdag 3 december 2019

Layouten is kunst met een doel

Ik ga Leven is niet mijn hobby zelf layouten. Maar hoe? Zelfs met standaard software als MS Word kunnen we allemaal een tekst mooi opmaken. We hebben behalve de op beeldscherm populaire schreefloze lettertypes zoals Arial ook een keur aan schreefletters. De bekendste is de Times New Roman, ontworpen voor de The Times of London. Deze en andere schreefletters worden bijna alleen gebruikt voor kranten, tijdschriften, boeken en ander drukwerk.
Voor Sinterklaasgedichten heb je diverse
handschriftletters. De meeste lettertypes (fonts) komen in een familie, die bestaat uit hoofd- en gewone letters (kapitaal en onderkast), allemaal in recht en cursief en in mager en vet. Nog steeds te weinig keuze? Dan zijn er Smallcaps, hoofdletters die je als kleine letter kunt gebruiken.


 
 
Snoepwinkel
In deze snoepwinkel van letters is het verleidelijk om je mandje vol te laden. Ik krijg uitnodigingen en vermiste-poezen-briefjes in de bus met vijf verschillende lettertypes. Kunstwerkjes zijn het, alleen: als layouter ben ik geen vrije artiest. Grafisch ontwerp is een toegepaste kunst met als doel een tekst (of verzameling beelden) te ontsluiten voor de lezer. Van ieder grafisch element moet je kunnen uitleggen wat de functie is. Dat is een normale eis. Als schrijver van de roman kan ik immers ook vertellen waarom ik een bepaald woord of leesteken gebruik.

Zelfonderschatting

“Ik let daar allemaal niet op,” zullen de gemiddelde boekenlezers zeggen. “Dat is voor vakmensen, die zien dat.” Daarmee onderschatten zij zichzelf. Zij nemen die grafische signalen niet bewust waar, maar reageren er wel op. Abstracte tekens omzetten in taal is een gecompliceerd proces. Herinner je je nog hoe moeilijk het was om een b van een d te onderscheiden?
Lezen is bij ons geautomatiseerd en we interpreteren grafische signalen in een fractie van een seconde. Overbodige signalen zoals verandering van lettertypes verlengen de verwerkingstijd en verkleinen het leesplezier. In de beperking toont zich de meester, dat moet ik voor ogen houden. Onopvallend moet ik de lezer helpen om te genieten van mijn roman.
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

 

1 opmerking: