vrijdag 7 juni 2019

De eerste vijf uitgevers hebben het manuscript

Zo, één klik en mijn brief flitst naar Uitgeverij De Bezige Bij, de laatste van de vijf. De brieven zijn verschillend, want afgestemd op het fonds van de uitgeverij. Nu een paar maandjes wachten, want uitgeverijen hebben veel aanbod van manuscripten. De komende tijd zal ik er nog meer benaderen en al doende leren.

 
 
Veel missers
Er ging veel verkeerd, deze eerste keer. Bij de ene vergat ik de gevraagde Biografie mee te sturen, dus  moest ik een tweede zending doen. Bij de andere bleken er twee spellingsfouten in de mail te staan. Een derde kreeg een mail zonder titel. Ik was erg in de stress en dat is ook begrijpelijk, want de kans om uitverkoren te worden is minimaal, maar de beloning maximaal. Als mijn roman officieel wordt gepubliceerd, is een levenswens vervuld.       
 

Zeven versies
Natuurlijk was er een goede reden om de zending opnieuw af te gelasten. Zeker. Na de kiespijn van vorige week, viel ik begin deze week van een ladder. Ik had pijn en liep mank, maar dat was geen reden voor uitstel. Het was de uitspraak van een proeflezer, dat ik eigenlijk het hele verhaal opnieuw moest schrijven. “Dan kom je op het Boekenbal en anders gaat dat niet lukken” zei ze. Tja, Jan Wolkers begon zeven keer opnieuw, alsof zijn eerdere versies niet bestonden.        

Dan maar geen meesterwerk
Hoop dat ik alsnog een meesterwerk zou scheppen en angst voor afwijzing maakten dat een aantrekkelijke optie. Helaas heb ik die al uitgeprobeerd en geconstateerd dat ik de inspiratie miste voor een nieuwe ronde. Het verhaal is zo goed als ik het nu kan maken. Wegsturen dus en denken aan een nieuwe creatieve uitdaging. Intussen méér uitgevers benaderen: De Bezige Bij, Brandt, Koppernik, Luithing-Sijthoff en Xander heb ik gedaan. Er zijn er nog veel meer en ik werk verder aan Plan B. Maar niet vanavond, dan neem ik het ervan. Prosit.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten