vrijdag 31 mei 2019

Vertraagd door fouten en kiespijn

Mijn voor vandaag geplande bevrijding is helaas een paar dagen uitgesteld. De ultragrondige eindcorrectie heeft verbeterpunten aan het licht gebracht, die niet één, twee, drie te verhelpen zijn. Wel liggen de brieven aan de vijf uitgevers klaar voor verzending.  
Verlammende twijfel
Het schrijven van een roman vraagt grote zelfdiscipline en een strak emotioneel management. Voortdurend dreigen gevoelens van twijfel het proces te vertragen. Dit geldt voor alle procesfases, ook die van het opstellen van de individuele uitgeversbrieven. Is mijn roman een typisch Xanderboek? Heeft hij een natuurlijke plaats naast Mario Puzzo’s The godfather waarvan Xander de vertaling uitgeeft? Is Leven is niet mijn hobby een “eigenzinnig en uitdagend boek” zoals Uitgever Koppernik wil. Komt het tegemoet aan de wens van Luiting Sijthoff om een waardevolle en blijvende leeservaring te bieden? Past mijn debuut in de overweldigende collectie meesterwerken van De Bezige Bij? Het is niet eenvoudig om die vragen met een volmondig ja te beantwoorden, maar het moet wel.
      
 
Reddende kiespijn
Zeker nu de bevrijding in zicht is, heb ik stressbestendigheid nodig. Net toen ik onder de spanning begon te bezwijken, werd ik gered door een hevige kiespijn. Die pijn en de bestrijding daarvan leidden af van de slopende uitgeversqueeste. Temeer omdat ik bij de tandarts op de urgentielijst stond voor het trekken van de ontstoken kies. Wegens mijn harde botten moet de kies hiervoor eerst gekloofd worden. Ik kon elk moment voor die ingreep gebeld worden, dus het was een typisch geval van stress met stress bestrijden. Gelukkig is de pijn gezakt, zonder dat de romanstress evenredig is toegenomen. De bevrijding is in zicht.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten