vrijdag 21 juni 2019

Gegraveerde beelden en gekloofde kiezen

Beelden kunnen in het geheugen worden gegraveerd, net als woorden trouwens. Cinefielen en willekeurige ouderen zullen bij de woorden Marathon Man denken aan de tandartsscène (zie illustratie). Daarin wordt student Dustin Hoffman met een hobbyboormachine “behandeld” door tandarts en ex-Nazi Lawrence Oliver. Omdat bij de proefvertoning kijkers misselijk de zaal verlieten, is de scène sterk ingekort. Alsnog liep mijn vrouw walgend naar buiten. Dat was in 1976, tweeënveertig jaar geleden, maar de herinnering is nog vers.  

Met de grote spuit
Hinderlijk vers, want deze week stond in het teken van tandartsbezoek. De oorzaak van mijn pijn, een “uitbehandelde” kies, zou chirurgisch worden verwijderd. Tijdens een eerdere zware behandeling had de paradontoloog al aangekondigd dat ik harde botten heb en mijn kiezen bij extractie eerst “gekloofd” moesten worden. Omdat ik onder het bloeddoek kennelijk bleek wegtrok, zei hij troostend dat ik me over botontkalking geen zorgen hoef te maken. Dat gesprek kwam de afgelopen week steeds bij me terug. Natuurlijk zou het kloven alleen door gekraak, gewring en gezaag voelbaar zijn. Pijn zou ik niet voelen, dankzij injecties in het gehemelte, met de grote spuit.  

Van Gennep overtijd
Van het aanschrijven van meer uitgevers is het niet gekomen. Wel heb ik er vijf gekozen en de namen aan mijn excelbestand toegevoegd. Daarin zet ik de data van verzending en de datum waarop ik geen antwoord meer hoef te verwachten. Van Gennep (aangeschreven 21 maart) is al over datum. Brandt (24 mei) belooft binnen een week bevestiging van ontvangst, maar maakte die belofte niet waar. Weinig hoopgevend. Wel informeerde mijn dementerende moeder bij mijn wekelijkse bezoek hoe het Boekenbal was geweest. Prematuur, maar ik zie het als een gunstig voorteken. Mijn kies is eruit, ik heb geen napijn meer en ach, Marathon Man is maar een film. Mijn stemming is goed en ik ga nieuwe uitgevers aanschrijven. Nooit geschoten is altijd mis.
Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie) 

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

1 opmerking: