vrijdag 14 juni 2019

Kiezen tussen twee vrouwen en onder de boom

Om een boek te verkopen, moeten de potentiële kopers weten dat het bestaat. Aandacht krijgen is moeilijk, want er verschijnen tweeduizend Nederlandse boeken per maand. De gemiddelde oplage ligt ergens tussen de vijftig en de honderd. Er is een klein aantal bestsellers met oplages boven de vijfduizend. Daartegenover staan honderden titels die meteen bijgezet worden in de Boekenkast der Vergetelheid.
Rutte en Garrix
Naamsbekendheid helpt de verkoop enorm. Een boek van premier Mark Rutte of DJ Martin Garrix krijgt veel publiciteit en wekt ongelezen al de interesse van uitgevers en publiek. De meesten van ons hebben echter beroepen die niet tot relevante bekendheid leiden.
Voor ons privéleven rukt de pers evenmin uit, tenzij we gruwelijke moorden plegen of de Jackpot van de Staatsloterij winnen (dertig jaar lang tien mille netto per maand).
Het ligt dus voor de hand om als schrijver naar enige bekendheid te streven. Ik doe dat al via mijn blog, waarvan het totale aantal hits vorige week de 10.000 passeerde. Nu het manuscript af is, denk ik eraan mee te doen aan een verhalenwedstrijd. Daar zijn er vrij veel van en ze vragen korte inzendingen. Dat is goed, want het schrijven op boeklengte heb ik even gehad.


Vrouwen aan zee
Schrijvenonline geeft een lijstje van actuele wedstrijden: tot eind juli zijn dat er zeven. Drie gaan er over poëzie en vallen voor mij af. Van de rest is er één georganiseerd door het Bisdom Hasselt. Het gaat om gedichten en prozateksten van een spiritueel karakter. De winnende bijdrage verschijnt in de rubriek Even stilstaan van de Belgisch krant Het belang van Limburg. Verder organiseert Godijn Publishing een wedstrijd voor verhalen die spelen in de Middeleeuwen. Helaas heb ik tijdens mijn studie geschiedenis en daarna te weinig over die periode gelezen om me in deze strijd te storten. Dan kan ik beter voor schrijfcoach Kelly Meulenberg iets bedenken over een foto van twee vrouwen aan zee (zie illustratie). De deadline voor deze contest is al eind juni, maar de gevraagde lengte is ook slechts 400 woorden.
Origineel onder de boom
Blijft over de wedkamp van Schrijverspunt. Maximaal 1250 woorden, vrij in te vullen, zolang je ergens het thema Onder de boom gebruikt. Inzenden tot eind juli. Schrijverspunt biedt betaalde schrijfcoaching aan en self publishing. Daarnaast is het een gewone uitgeverij. Door deel te nemen geef je Schrijverspunt toestemming je verhaal te gebruiken in een bundel die hij uitbrengt als er “voldoende kwalitatieve inzendingen” zijn.
Dat klinkt allemaal heel goed. Een tekst van drie keer dit blog (3 x ca 400w=ca 1250) moet in zes weken te schrijven zijn. Als je een idee hebt over wat er onder die boom gebeurt. Een origineel idee ook nog! Ik ga hier diep over nadenken, terwijl ik nieuwe uitgevers aanschrijf.


De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

1 opmerking: