donderdag 16 juli 2015

Wachten op het Eerste Oordeel

De laatste nachten slaap ik onrustig, want het Eerste Oordeel nadert. Het eerste stuk van Te grijs gaat naar de meelezers. Als zij zich met moeite door de toegestuurde tien pagina’s heen worstelen, moet ik mijn conclusie trekken. Wat ik dan doe, weet ik niet. Ofwel concludeer ik dat het verhaal goed is, maar verkeerd opgeschreven. Dan probeer ik mijn referenten zoveel mogelijk kritiek te ontlokken en ga ik op die basis opnieuw aan de slag. Of ik kom tot het besef dat de tekst gelul is, omdat de inhoud warrig is en onopwindend. In dat geval druk ik op de delete-knop en hang de pc aan de wilgen.



Teerbeminde rechtersHet voelt alsof ik mezelf overgeef aan een college van negen rechters dat achter een tafel zit, op een verhoging. Collectief kijken ze neer op mij, een van die vele mannetjes die denken dat ze kunnen schrijven. In de werkelijkheid zijn de meelezers mijn beste vrienden, indeed: een is mijn echtgenote. De groep heeft zeker vijftien non-fiction boeken gepubliceerd, maar de romanproductie is met vijf boeken bescheiden. Daarvan zijn er bovendien vier geschreven door Thomas Lindblad, lijvige cult-romans voor de gay scene.  . De vijfde is In de schaduw van de Wolkenkrabber van ondergetekende en Cécile Sanders. Zij en mijn ex-Wereldomroepcollega Ramȯn du Pré zijn de enige schrijfprofessionals.
Leuk willen zijn
Ik weet dat mijn meelezers niet zullen aarzelen om de gebreken van de tekst aan mij duidelijk te maken. Ik heb geen idee waar zij het mes in zullen planten. Soms worden mijn ogen vochtig tijdens het schrijven van één van de vele droevige passages. Over die scenes maak ik me nog het minste zorgen. Waar ik over tob zijn de grappige scénes en meer dan alle andere reacties vrees ik één zin: “Ik begrijp dit stukje niet, maar misschien is het grappig bedoeld”. In dat geval moet ik niet gaan uitleggen, maar de moutstroop en de gist pakken. Dan wijd ik me aan mijn brouwhobby onder het motto: mijn boek is misschien beroerd, maar mijn bier is best.



Het reactieveld komt tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Reageren? Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Alleen je naam komt in het reactieveld. Het reactieveld komt tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Probleem met plaatsing? Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Alleen je naam komt in het reactieveld.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten