zaterdag 11 juli 2015

Een verleidelijk voorbeeld: Georges Simenon

De Belgische krimi-auteur Georges Simenon schreef een boek in vier weken. In die periode kwam hij nauwelijks zijn kamer uit en was niet aanspreekbaar. Na voltooiing stuurde hij het manuscript naar de uitgever en haastte zich naar de hoeren. In zijn leven ging hij naar eigen zeggen 10.000 keer naar de hoeren, maar dit terzijde.

Slechtste boek nog geniaal

Simenon werkte eerst de personages uit. In het geval van een boek over commissaris Maigret kende hij de hoofdpersoon natuurlijk al van haver tot gort. Hij produceerde in totaal 75 Maigret-boeken en 28 kortere verhalen over de pijprokende politieman. Misschien kostte zo’n boek hem dan maar drie weken. De kwaliteit lag hoog. Als Te grijs het niveau bereikt van het slechtste Simenonboek ben ik dik tevreden.

Diverse roesmiddelen

Deze week lachte Simenons productiemodel mij verleidelijk toe. Zonder de hoeren dan, die vind ik eng. Ik had op een dag 1011 woorden geschreven, het was pas halverwege de ochtend. Als ik nu eens doorschreef zolang ik kon? Vier weken retraite was onmogelijk, maar deze dag doorgaan tot diep in nacht, gestimuleerd door diverse roesmiddelen? Schrijven kortom als een bevlogen kunstenaar in plaats van een planmatig tikkende ex-bankemployé?

Katerig en leeg

Vooral dat artiest zijn sprak me aan, even althans. Toen zag ik de schaduwkant. De superschrijfsessie zou onvermijdelijk eindigen in een kater en ik zou totaal leeggeschreven zijn. Een belangrijk deel van de opgebouwde voorsprong op de planning zou onvermijdelijk verloren gaan en ik zou opnieuw moeten opstarten. Een vervelend proces. Nee, dan was ik liever een brave ambachtsman. Ik noteerde tevreden het aantal woorden van die dag in mijn rode schriftje en sloot het Te grijs-document. Ik had nog leuke ideetjes. Die zou ik de volgende dag gebruiken. Nu was het tijd voor andere zaken.

Het reactieveld komt tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Probleem met plaatsing? Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Alleen je naam komt in het reactieveld.

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten