zaterdag 8 augustus 2015

Je bedenkt het en nu zit je er aan vast


Veel lezers van dit blogje hebben als journalist of tekstschrijver gewerkt. Bij dat beroep hoort de droom om uiteindelijk een grote roman te schrijven. Anderen komen uit de wetenschap en willen wel eens vrijuit schrijven, zonder methodologische verantwoording en voetnoten. Ik maak me sterk dat de meeste lezers al een keer aan een verhaal zijn begonnen of al fictie hebben gepubliceerd. In dat geval zullen ze zich herkennen in de volgende vraag: hoe serieus neem je je fantasie? Als je iets bedacht hebt, is dat dan een vaststaand feit waarop je voortbouwt? Of ga je twijfelen en verander je iets drie keer om tenslotte te constateren dat het een onbenullig detail is en weg kan?



It’s raining men-showergel
Al in mijn derde blog schreef ik, dat Diederiks collega Iris naar bloemenhoning ruikt. Zeven blogs later heb ik helaas nog geen duidelijk idee van die veelzeggende geur. Ik vertelde dat tegen mijn dochter Miesja die meteen energiek zei: “dan gaan we dat uitzoeken”. Dus fietsten we naar de Kalverstraat en vroegen in zeven zaken met geurende verzorgingsproducten naar iets met honinggeur. De keus was ruim, maar het was het steeds nét niet.
“Kunt u iets meer vertellen?” vroegen de medewerkers. ”Waar hebt u die geur geroken of voor wie is die bedoeld?”
Miesja vertelde dat ik een boek schrijf waarin een van de personages naar honing ruikt en dat ik nu wil weten welke geur het precies is. Het was een absurd verhaal, maar het motiveerde wel. We kregen onder meer Maruka Honey Shampoo aangereikt, Honey I washed the Kids-zeep, Honey Trap-lippenbalsem en It’s raining men-showergel aangereikt. Pas in de zesde winkel, bij Douglas, was het raak. Alien-parfum van Thierry Mugler, daar rook Iris naar, een chique geurtje. Helaas bleek het parfum op basis van amber, niet van honing.

Dan maar niet chique
“Dan is het dit niet,” zei ik.
”Is dat nou omdat het zo duur is?” vroeg Miesja, want ze kent mijn schraperigheid. Dat speelde in dit geval echt geen rol. Het was de honing die ik miste.
“Maar Diederik weet dat toch niet?” zei mijn dochter terecht. “Hij gaat in die vergadering toch niet vragen of er echt honing in haar verzorgingsproduct zit?”
Ik aarzelde lang. Bij de Etos hadden we iets geroken dat heel dicht in de buurt kwam, maar de Etos is natuurlijk wat gewoontjes. Ik wilde Iris graag een vleugje chique geven, maar de feiten lagen nu eenmaal anders. Ik rook nog een keer aan de honey & milk shower cream, pakte een fles en wilde afrekenen.
“U kunt er nog een pakken, meneer, ze zijn twee voor een prijs, ” zei de kassière. Ik ging meteen terug voor een tweede fles, want ik ken Iris nu. Ze laat zo’n voordeeltje niet schieten. Het is een intelligente en succesvolle vrouw, zonder kapsones. Fijn om haar in mijn verhaal te hebben.

Het reactieveld komt tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Probleem met plaatsing? Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Alleen je naam komt in het reactieveld. Het reactieveld komt tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Probleem met plaatsing? Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Alleen je naam komt in het reactieveld.

 

1 opmerking:

  1. Mooi, die zoektocht naar dat beslissende detail. Met een vleugje Thierry Mugler was Iris toch een ander personage geworden. Grappig hoe dat werkt, ook bij een meelezer.

    BeantwoordenVerwijderen