vrijdag 8 mei 2020

Het omslag bepaalt het succes

Nadenken over het omslag van de roman is a sobering experience, daarmee vertel ik de schrijvende lezer weinig nieuws. Jaren heb ik gewerkt aan het verhaal van Leven is niet mijn hobby. Vervolgens heb ik gezocht naar de juiste typografie. Eindelijk nadert het moment dat het binnenwerk klaar is om gedrukt te worden. Alleen nog een aardig omslag. Diverse websites komen de selfpublishing auteur te hulp. Allemaal onderstrepen ze het belang van het omslag. 24bookprint ziet het zelfs als een conditio sine qua non. Het binnenwerk mag nog zo goed zijn “de cover bepaalt de verkoopwaarde en het succes. Een goed boek met een slechte cover wordt niet verkocht. Een slecht boek met een goede cover (helaas) wel.” Dat is voor een schrijver even slikken.


Grijp ze!
Het zal duidelijk zijn dat 24bookprint de zaken graag duidelijk stelt: “Het doel (van het omslag) is om je doelgroep binnen enkele seconden binnen te halen. Een goed doordacht boekomslag moet de lezers’ interesse grijpen, zonder dat je het verhaal verpest door te veel weg te geven.”
Tja, dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Mijn primaire doelgroep voor de papieren uitgave ken ik wel: oudere mensen die nog een boekencollectie hebben, veelal pensionado’s. Het e-boek richt zich op jongere, werkende lezers die geïnteresseerd zijn in communicatie, het bankwezen en de problemen van oudere werknemers. Een vrij divers publiek dus, dat ik via het gevoel moet aanspreken: “De emoties die je uitbeeldt, moeten de belangrijkste boodschap zijn die je (met je roman) probeert over te brengen en de essentie van je verhaal weerspiegelen.”

Verpletterend advies
Kennelijk begrijpt de tekstschrijver van 24bookprint dat hij auteurs bijna verplettert met zijn abstracte adviezen, temeer omdat auteurs er “concrete ideeën” uit moeten destilleren. Hij raadt hen dan ook om eens naar een aantal romanomslagen te kijken. Hiervoor is libris.nl ideaal. Deze site van de gelijknamige boekhandels selecteert jaarlijks de mooiste boekomslagen en drukt ze af. Een lust voor het oog. Bij veel omslagen zijn betaalde beeldend kunstenaars te pas gekomen. Met gratis foto’s kom je echter ook een heel eind, in ieder geval om te bepalen wat je wilt. De website met de ambitieuze naam mijnbestseller.nl raadt aan om je licht op te steken bij Unsplash, Pixabay en Pexels. Die bieden afbeeldingen aan voor vrij en gratis gebruik.  
 
Verouderd of te lang
Mijnbestseller onderscheidt fotografische, illustratieve en typografische omslagen. De eerste gebruikt één fotografisch beeld dat de titel van het boek versterkt. Liefst een algemene foto, die de lezer ruimte laat om het verhaal in te vullen. Een illustratieve boekomslag wordt veel gekozen bij kinderboeken. Zo’n cover beeldt personages af of een gebeurtenis uit het verhaal. Een typografische cover bevat weinig tot geen beeld, de titel domineert, bijvoorbeeld in langgerekte, bonte letters. Leven is niet mijn hobby is een titel die moeilijk wervend is uit te beelden. Evengoed moet het boek zo heten, tenzij ik snel iets anders verzin.
 
Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

1 opmerking:

  1. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen