Balsem voor de ziel
Boekscout kent zijn pappenheimers. Zijn lokroep staat in schril contrast tot de kille toon van de grote uitgevers. “Bij ons kun je met je boek altijd terecht,” verzekert Boekscout de wanhopige auteur, die vreest dat al zijn werk voor niets is geweest. “Je krijgt bij ons de erkenning die je verdient. De kans dat we je manuscript voor onze uitgeverij accepteren is in de praktijk bijzonder groot.” Vooral die laatste zin is sterk, want hij betekent dat Boekscout bepaalde kwaliteitsnormen hanteert. De elders miskende auteur is dus toch een beetje een uitverkorene. Extra reden om zich te koesteren in de balsem voor zijn schraal geworden
artiestenziel.
Onprofessioneel
en onwillig Boekscout kent zijn pappenheimers. Zijn lokroep staat in schril contrast tot de kille toon van de grote uitgevers. “Bij ons kun je met je boek altijd terecht,” verzekert Boekscout de wanhopige auteur, die vreest dat al zijn werk voor niets is geweest. “Je krijgt bij ons de erkenning die je verdient. De kans dat we je manuscript voor onze uitgeverij accepteren is in de praktijk bijzonder groot.” Vooral die laatste zin is sterk, want hij betekent dat Boekscout bepaalde kwaliteitsnormen hanteert. De elders miskende auteur is dus toch een beetje een uitverkorene. Extra reden om zich te koesteren in de balsem voor zijn schraal geworden
artiestenziel.
“Professioneel en zonder kosten,” luidt het motto van Boekscout. Mijn ervaring is dat het bedrijf die beloftes geen van beide nakomt. In ons eerste exemplaar waren titel en auteursnaam op het omslag onleesbaar. Die fout is op ons verzoek kosteloos hersteld. Vervolgens bleken er spelfouten in de tekst te staan. Die zijn verbeterd, maar in de gekuiste versie ontdekten we nieuwe fouten. Voor deze tweede correctieronde bracht Boekscout 35 euro in rekening. Tot onze irritatie stonden in deze editie weer fouten, kennelijk veroorzaakt door hun correctie- en afbreekprogramma. We boden aan om zelf een drukklaar document aan te leveren, maar dat wilde Boekscout niet, het was kennelijk hun eer te na. Er zat weinig anders op dan de typo’s te accepteren.
Ruzie
met de boekhandel
Mensen kopen alleen een boek als ze weten dat het bestaat. Boekscout leverde als promotiemateriaal een digitaal folderblad dat we aan onze vrienden en bekenden verstuurden. Die mail leverde zo’n twintig verkopen op in de webshop van onze uitgever. In de boekhandel was het boek niet te koop, wegens een conflict met Boekscout. Dat rekende te hoge inkoopprijzen, zodat de boekwinkels niet aan de gebruikelijke 40% marge kwamen. Uiteindelijk hebben we boeken in consignatie gegeven bij de boekhandel in de Amsterdamse Rivierenbuurt, waar het verhaal zich afspeelt. Tot we uit ergernis het contract met Boekscout opzegden, is het daar prima verkocht. De boekhandel heeft op de honderd verkochte exemplaren ook uitstekend verdiend. Wij hebben er geen cent aan overgehouden. Het is mogelijk dat Boekscout zijn leven gebeterd heeft, al wijzen de klachten op schrijvenonline daar niet op. Ik zal in ieder geval niet meer met hen in zee gaan. Liever met Van Gennep, waar ik nog niks van gehoord heb.
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.
Mensen kopen alleen een boek als ze weten dat het bestaat. Boekscout leverde als promotiemateriaal een digitaal folderblad dat we aan onze vrienden en bekenden verstuurden. Die mail leverde zo’n twintig verkopen op in de webshop van onze uitgever. In de boekhandel was het boek niet te koop, wegens een conflict met Boekscout. Dat rekende te hoge inkoopprijzen, zodat de boekwinkels niet aan de gebruikelijke 40% marge kwamen. Uiteindelijk hebben we boeken in consignatie gegeven bij de boekhandel in de Amsterdamse Rivierenbuurt, waar het verhaal zich afspeelt. Tot we uit ergernis het contract met Boekscout opzegden, is het daar prima verkocht. De boekhandel heeft op de honderd verkochte exemplaren ook uitstekend verdiend. Wij hebben er geen cent aan overgehouden. Het is mogelijk dat Boekscout zijn leven gebeterd heeft, al wijzen de klachten op schrijvenonline daar niet op. Ik zal in ieder geval niet meer met hen in zee gaan. Liever met Van Gennep, waar ik nog niks van gehoord heb.
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.
Sinds een weekje heb ik contact met BoekScout over het eventueel publiceren van een manuscript dat ik ze heb opgestuurd.
BeantwoordenVerwijderenWat mij opviel is dat de snelheid er nogal dik bovenop ligt en er ingespeeld wordt op het gevoel van de schrijver (ik dus). Het ijzer smeden wanneer het heet is. 'Je wilt schrijver worden? Via ons gaat dat lukken!'
Zoals gebruikelijk ben ik eens gaan googelen op reviews e.d.. Wat mij opviel is dat op bepaalde veelgelezen sites hallucinante goede ervaringen worden gedeeld. Iedereen blij, iedereen tevreden. In zo'n geval gaan er bij mij wat alarmbellen rinkelen. Dat bleek terecht te zijn.
Zoals ik het zie: bij BoekScout zijn niet de lezers, maar juist de schrijver de klanten. Al het promotiewerk ligt bij de schrijver, terwijl de inkomsten bijna in zijn geheel bij BoekScout liggen.
Na deze constatering ben ik wat verder gaan kijken om te lezen wat de échte ervaringen zijn t.o.v. BoekScout. Daar kwam ik onder meer jouw verhaal tegen. In tegenstelling tot de mensen die al klant zijn van BoekScout heb jij geen voor- of nadeel om dit te publiceren. Bovendien is het in lijn met meer analyserende en nuchtere verhalen die ik over deze uitgeverij gelezen heb.
Wat zij mij zouden kunnen bieden heb ik al grotendeels gedaan; in eigen beheer heb ik een exemplaar uitgebracht (30 stuks), hoewel daar tekstueel heel wat aan te verbeteren valt. De kaft daarentegen is iets waar BoekScout niet tegenop kan. Die ziet er veel beter uit dan wat ik bij hun ben tegengekomen. Op het gebied van redigeren hoef je daar ook niet te zijn begrijp ik; die verantwoording leggen ze bij de schrijvers, waarbij ze en passant wel de eis stellen dat het geleverde manuscript volledig foutloos dient te zijn.
Bijzonder, want ik lees aardig wat boeken, maar een volledig foutloos exemplaar ben ik nog nooit tegengekomen. Redigeren (of eigenlijk taalfoutjes verwijderen) kan ook via een corrector die bij hun in de kaartenbak zit. Daar heb ik eveneens wat ervaringen van gelezen en een manuscript komt daar vaak niet beter uit. Hun advies: geef een kennis een fles wijn en laat hem/haar je manuscript nakijken. Aparte handelswijze.
Dan het afzetten van de boeken. e-Books doen ze niet aan vanwege de fraudegevoeligheid, op BOL.com zullen ze ook niet snel iets plaatsen vanwege het enorme aanbod en het CB heeft geen hoge pet van ze op. Het komt erop neer dat de boeken die zij uitgeven het moeten hebben van de eigen website. Een site waar ik tot een week geleden nog nooit van gehoord had.
En dan nog de agressieve methode waarbij je 40 emailadressen dient aan te leveren met potentiële klanten... Zo wil ik helemaal niet met mijn vrienden (e.d.) omgaan.
Bedankt voor het delen van jouw ervaring/mening. Het heeft mij weer op het juiste pad gezet. BoekScout gaat 'm niet worden.
Geheel tegen mijn principes heb ik bovenstaande reactie anoniem gedaan. Dat was niet mijn bedoeling. Bij deze rechtgezet.
BeantwoordenVerwijderen